نظرسنجی   سوالات متداول    پرسش و پاسخ     تابلو اعلانات   نقشه سایت   نمای اصلی  
 
 
 
 

سوالات متداول در آموزش علوم تجربي
يكشنبه 21 آبان 1391  ساعت: 10:23


ديدگاه هاي نو در سنجش و ارزشيابي چه تفاوتي با ديدگاه هاي سنتي دارد؟
متخصصان آموزش- سنجش را بخشي از فرايند آموزش مي دانند و نه نقطه پايان آن.هر سنجشي بايد به معلم و دانش آموز به درستي بتواند اين پيام را بدهد كه فراگير به چه كمكي نياز دارد و نه اينكه او را در گروه متوسط –ضعيف و قوي دسته بندي كند.يا دايما او را با نمره بسنجد به عبارت ديگر به جاي آن كه آموزش بدهيم تا امتحان بگيريم -امتحان مي گيريم تا به درستي آموزش دهيم.در اين ميان نقش سنجش مستمر به واقع مهم است. هدف سنجش مستمر اين است كه معلم اطلاعات لازم را بدهد كه مرحله بعدي تدريس را از كجا شروع كند و نه اينكه به دانش آموز نمره دهد و به واقع امتحان مستمر به صورت امتحاناات مكرري در ايد كه در نهايت اطلاعات مربوط به حدود آموخته هاي دانش آموز به صورت يك نمره در دفتر معلم نوشته شود و كاربردي غير از آن نداشته باشد. براي اطلاعات بيشتتر به كتاب "ارزشيابي در خدمت آموزش"-ناشر منادي ترببت –مولف طاهره رستگار مراجعه نماييد


لطفا تصاویر بالای صفحه 12 كتاب علوم ششم ابتدايي را از راست به چپ نام ببرید
نفت، پنبه،فلز طلا و ماسه


در آزمایش صفحه 15كتاب علوم ششم ابتدايي سرکه چه نقشی دارد؟
واكنش هاي شيميايي در محيط اسيدي ، بازي يا خنثي انجام مي شوند. اين واكنش هم در محيط اسيدي انجام شده است. دانش آموز نيازي به دانستن دليل استفاده از سركه را ندارد.


در اواسط صفحه 16 كتاب علوم ششم ابتدايي آمده است پس از ده دقیقه مشاهدات خود را ثبت کنید. زمان نتیجه گیری از این آزمایش در جاهای مختلف متفاوت است چرا؟
زمان آزمايش، بستگي به نوع كاغذ رنگي به كار رفته، درصد و حجم آب اكسيژنه و ... دارد.


در" کار در منزل"صفحه 19 كتاب علوم ششم ابتدايي درسی از دانش آموزان خواسته شده با کاغذ باطله ها مقوا بسازند. مشکل اینجاست که مقوای بچه ها خورد می شوند، راه حل چیست؟


در سوال 1 صفحه 23 كتاب علوم ششم ابتدايي ذکر شده است که یک قطعه چوب را در آب و روغن می اندازیم در حالیکه در تصویر به جای چوب از چوب پنبه استفاده شده است.و اگر منظور چوب باشد این سوال مطرح می شود که چه نوع چوبی، زیرا چوبهای مختلف چگالی های مختلف دارند، مثلا چوب بلوط چگالیش از آب بیشتر است.ضمنا لطفا چگالی روغن را بیان کنید.
در اين آزمايش دانش آموز به اين نتيجه مي رسد كه فلز آهن از آب و روغن عبور مي كند تا به انتهاي ظرف برسدو چوب پنبه روي آب مي ماند.(دانستني معلم:هدف از اين آزمايش اين بوده كه بچه ها بتوانند با مفهوم تاثير چگالي بر نحوه شناوري اجسام در يك مايع آشنا شوند)بنابر اين دانش آموزان ممكن است با انجام آزمايش هاي متنوع؛ نتايج متفاوت به دست آورند، مثلا يك نوع چوب به لحاظ تر بودن كف ظرف برود(مشابه حالتي كه براي آهن اتفاق مي افتد) و چوب ديگر در مرز آهن و روغن قرار گيرد و همينطور چوب ديگري به لحاظ خشك بودن روي سطح آب شنآور بماند.ولي غالب چوب ها در حالت خشك بودن روي آب مي ايستند مگر چند مورد خاص از جمله چوب آبنوس كه چگالي آن 1300-1100كيلوگرم بر متر مكعب است.


در تصویر لیوان صفحه 25 كتاب علوم ششم ابتدايي ترتیب چگالی منطقی نیست، زیرا سرب چگالی بیشتری دارد پس باید در تصویر مربوطه سرب زیر مس قرار گیرد
در اين آزمايش ابتدا مقداري(براده يا خاكه) مس در ظرف ريخته شده است، سپس روي آن سرب و مجددا مقداري مس و غيرو قرار داده شده است تا نشان دهد همگي اين فلزات از آب سنگين تر است، در حالي كه چوب پنبه از آب سبكتر است ضمنا مقايسه بين چگالي مواد ياد شده از طريق اين آزمايش مد نظر نبوده و امكان پذير نمي باشد.


اهداف مشترك در آموزش كليه موضوعات درسي چيست؟
اغلب متخصصان فن آموزش موارد زير را از هدف هاي يك آموزش معتبر مي دانند: 1-آموزش بايد با پژوهش همراه باشد. 2- آموزش بايد سعي در تلفيق دانش داشته باشد. 3- آموزش بايد زنئگي گروهي فرد را اصل قرار دهد. 4- آموزش بايد فرد را به ياد گيرنده هاي مادام العمر تبديل كند. بديهي است اگر موارد فوق را ريز كنيم به بسياري از ظرايف هنر معلمي مي رسيم.مثلا آموزش احترام به ارزشهاي اجتماعي .فرهنگي .مذهبي از موارد مرتبط با هدف 3 است. آيا شما اين موارد را در طرح درس خود لحاظ مي كنيد؟به عبارت ديگر در طرح درس شما غير از مفاهيم دانشي مواردي براي پرورش نگرشها(مثلا رعايت حقوق ديگران)يا مهارتها(مثلا برقراري ارتباط-طراحي يك پژوهش مناسب )منظور شده است؟ گروهي تصور مي كنند پرورش مهارتها يا نگرشها ،خاص درسهاي شخصي مثلا علوم تجربي يا ديني است.آيا شما درسي يا موضوعي را سراغ داريد كه هدف هاي فوق در مورد آن درس صدق نكند؟اگر شما هم فكر مي كنيد كه اين هدف ها در مورد همه درس ها صادق است پس بايد جاي آن ها در برنامه درسي شما مشخص باشد.اگر پاسختان منفي است لطفا مصداق ها را براي ما ارسال داريد تا با هم بيشتر گفتگو كنيم


معمولاً براي تدريس ، طبق زمان بندي و حجم كتاب وقت كم مي آوريم چگونه مي توانيم اين مشكل را رفع كنيم؟
در ابتداي كار صادقانه به اين پرسش پاسخ دهيد: آيا توان يادگيري دانش‌آموزان، كم‌تر از آن چيزي است كه ما تصور مي‌كنيم؟ اگر پاسخ مثبت است پس چرا نوجوانان ما در عرصه‌هاي مختلف يادگيري، مثلاً يادگيري كار با ابزارهاي الكترونيكي مثل تلفن همراه و كامپيوتر و . . . از ما معلمان بسيار، باهوش تر و علاقه‌مندترند، اين امر به خوبي نشان مي‌دهد كه اگر رغبت يادگيري در فراگيران ايجاد شود، كار آموزش بسيار ساده مي‌شود بسياري از دست اندركاران مقوله آموزشِ، معتقدند وظيفه معلم ياددادن نيست، دانش‌آموز خود بايد ياد بگيرد، معلم فقط بايد به دانش‌آموزان ياد دهد كه چگونه ياد بگيرند. ما به تدريج در مورد روش‌هاي اين مسئوليت مهم معلمي با شما گفت‌وگو مي‌كنيم و شما اين روش‌ها را امتحان كنيد. 1- اعتماد به نفس دانش‌آموزان را افزايش دهيد، آنان بايد به واقع حس كنند كه خود توان يادگيري را دارند. براي اين كار پيشنهاد مي‌شود در يك روز آموزش بخشي از درس را كه قرار بوده است در يك ساعت در كلاس انجام دهيد به عهدة دانش‌آموزان بگذاريد. آنان را گروه بندي كنيد و در هر گروه دانش‌آموزان با توانائي‌هايي متفاوت بگذاريد. و از آنان بخواهيد كه حدود نيم ساعت: 1- محتوايي كه تعيين كرده‌ايد با استفاده از كتاب و گفت‌وگوي گروهي مرور كنند ،، اشكالات و سؤالات مهم خود را يادداشت كنند. 2- در نيم ساعت دوم هر گروه اشكال خود را مطرح كند، شما آن‌ها را روي تخته يادداشت كنيد 3- نظر گروه‌ها را در مورد پرسش‌ها و اشكالات بپرسيد و سعي كنيد تا بدون دخالت شما خود آنان به پاسخ برسند. مگر آن‌كه مطمئن شويد امكان پذير نيست. (يادتان باشد كه ما معلمان معمولاً صبور نيستيم). 4- در پايان از آنان بخواهيد به عنوان تكليف خانه و مدرسه براي گروه‌هاي ديگر پرسش امتحاني طرح كنند. 5- در جلسه بعد ار ابتدا هر گروه پرسش‌هاي طرح شده را با يكديگر مرور كرده و به توافق برسند و شما پرسش‌ها را تحويل بگيريد. در مراحل بعد مي‌توانيد از آنان بخواهيد كليد تصحيح پرسش‌ها و بارم‌بندي را هم تهيه كنند. 6- با مرور پرسش‌هايي كه به آن پاسخ مي‌دهند، شما مي‌توانيد به حدود آموخته‌هاي دانش‌آموزان، بد فهمي‌ها و مشكلات يادگيري آنان پي ببريد و قدم بعدي كه رفع موارد فوق است را خودتان برداريد. بديهي است اين شويه كار وقت گير است. در ابتدا ممكن است در برابر زماني كه خود تعيين كرده‌ايد وقت بگيرد، اما ادامه اين شيوه كار توان يادگيري را در دانش آموزان شما پرورش مي‌دهد و در اواسط سال به راحتي مي‌توانيد مطالعه ي بخشي از دروس را به عنوان تكليف خانه به دانش‌آموزان واگذار كنيد و در جلسه بعد فقط اشكالات را رفع كنيد و حتي مي‌توانيد پرسش امتحاني بدهيد. 7- براي اين‌كه اين كار به خوبي پيش رود بايد والدين توجيه شوند. آنان را از هدف اين شيوه كار آگاه كنيد، با شما همراه خواهند شوند..


دفعات بازديد: 8876
تعداد بازديدكنندگان: 7330