نظرسنجی   سوالات متداول    پرسش و پاسخ     تابلو اعلانات   نقشه سایت   نمای اصلی  
 
 
 
 

ارزشيابي عملكردي
يكشنبه 12 شهريور 1385  ساعت: 09:07

ارزش­یابی عملکردی
هر چند آزمون­های «قلم و کاغذی»، معمول­ترین نوع ارزش­یابی پایانی قلمداد می­شوند، اما ارزش­یابی عملکردی نیز می­تواند نوع قابل استفاده و مناسبی از ارزش­یابی پایانی باشد. سنجش عملکردی، در حقیقت آزمونی عملی است که با استفاده از ابزار و وسایل، دانش عملی و محتوایی دانش­آموزان و همچنین توانایی آنان را در به کارگیری دانش فراگرفته شده، برای استدلال کردن و حل مسأله، می­سنجد.
در ارزش­یابی مهارت­ها، از فهرست موارد ارزش­یابی استفاده می­کنند و جریان پیشرفت دانش­آموز به وسیله­ی آن پیگیری می­شود. بنابراین، نوعی ارزش­یابی تدریجی است.
آزمون عملکردی، نوعی ارزش­یابی پایانی است. در آزمون عملکردی، فراگیران در یک موقعیت عملی قرار می­گیرند تا در جریان کار به نتیجه­های مشخصی دست یابند. اصولا" آنچه در کنار فرآیندها ارزش­یابی می­شود، سنجش بازده و حاصل یا «برون داد» کار است و اگر مسیر طی شده تا دست­یابی به نتیجه، مورد توجه باشد، سؤال­های مرحله­ای می­توانند راه رفته را بسنجند.
در این آزمون­ها، از دانش­آموزان خواسته می­شود تا مسائل معنی­دار علمی، نظیر مسائلی که در زندگی روزمره با آن روبه­رو می­شوند را حل کنند. برای مثال، یک آزمایش طراحی، اجرا و نتیجه­های حاصل از آزمایش را تحلیل کنند. اجرای یک تحقیق، نوشتن مقاله، تجدید نظر در متن یک نوشته، بحث و بررسی در مورد یک متن نوشته شده و نقد آن، تحلیل مسائل جاری، همکاری با دیگران و درگیر شدن در بحث­ها، همه فعالیت­هایی هستند که انتظار می­رود دانش­آموزان در زندگی واقعی با آنها روبه­رو شوند. بنابراین، دانش­آموزان در موقعیت واقعی حل مسأله قرار       می­گیرند و به آنان فرصت داده می­شود با استفاده از ابزار و منابع موجود که در اختیارشان قرار داده شده­اند، با مسأله به صورت فعال برخورد کنند، روش­های مختلف حل مسأله را آزمایش و بررسی کنند، درباره­ی نتایج حاصل از هر پرسش قضاوت کنند و در جریان آزمایش و تجربه و داوری، راه­حل مورد نظر و مناسب را پیدا کنند.
به نمونه­ای از آزمون عملکردی توجه نمایید. این آزمون عملکردی، از سومین مطالعه­ی بین­المللی علوم و ریاضی      (TIMSS) انتخاب شده است.
 
 
آزمون محلول­ها
(جمعیت 2)
در این جایگاه شما باید وسایل زیر را داشته باشید:
-         آب سرد و آب داغ
-         ظرف­های آزمایشگاهی
-         مقداری قرص جوشان
-         یک هم زن
-         ساعتی با عقربه­ی ثانیه شمار
-         یک دماسنج
-         یک خطکش سی سانتیمتری
همه­ی دستور کارها را با دقت بخوانید.
کار شما به طور خلاصه این است که :
بررسی کنید و ببینید دماهای گوناگون چه اثری بر سرعت حل شدن قرص­های جوشان دارند
برای این کار:
* آزمایشی را طرح­ریزی کنید که از طریق آن، اثر دماهای گوناگون بر سرعت حل شدن قرص­های جوشان تعیین شود.
1.     طرح آزمایش خود را در این جا بنویسید. این طرح باید شامل نکته­های زیر باشد:
-         چه چیزی را اندازه خواهید گرفت؟
-         چند دفعه اندازه­گیری خواهید کرد؟
-         چگونه اندازه­گیری­های خود را در یک جدول ارائه خواهید کرد؟
2.     آزمایش­های خود را روی قرص­ها انجام دهید. سپس جدولی بکشید و اندازه­های خود را در جدول یادداشت کنید.
3.     طبق بررسی انجام شده توسط شما، دماهای گوناگون چه اثری بر سرعت حل شدن قرص­های جوشان دارند؟
4.     چرا فکر می­کنید که دماهای گوناگون این اثر را دارند؟ لطفا" توضیح دهید.
5.     در طول آزمایش­های خود، چنانچه مجبور شدید طرح اولیه­ی خود را تغییر دهید، آن تغییرها و علت آنها را توضیح دهید. اگر طرح اولیه­ی خود را تغییر ندادید، بنویسید: «تغییر ندادم.»
همه­ی ظرف­های آزمایشگاهی را خالی و خشک کنید و همه چیز را به حالت اول برگردانید.
در آزمون­های عملکردی، باید توجه داشت که:
  1. نتیجه­ی عملکردی که باید اندازه­گیری شود، به روشنی مشخص شده باشد.
  2. جریان و وضعیت آزمون، بتواند با درایت و واقع­بینی، متناسب با نتیجه­هایی باشد که باید اندازه­گیری شوند.
  3. در جریان تدریس، توضیحات روشنی راجع به وضعیت و جریان این آزمون، ارائه شوند.
  4. ملاک­های مناسبی برای ارزیابی عملکرد، پیش­بنی و طراحی شده باشند.
*************
محل تایپ ایستگاه
 
ایستگاه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
مهارت
مشاهده
طبقه بندی
برقراری ارتباط
اندازه­گیری
پیش­بینی
پیش­بینی
مشاهده
اندازه­گیری
طبقه بندی
تفسیر
 یافته ها
 

دفعات بازديد: 4852
تعداد بازديدكنندگان: 4315