نظرسنجی   سوالات متداول    پرسش و پاسخ     تابلو اعلانات   نقشه سایت   نمای اصلی  
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری
 
 
 
 


گزارش بازديد از موزه علوم وفناوري مورخه 17/6/93
تاريخ: سه‌شنبه 22 مهر 1393  ساعت: 13:06

باسمه تعالي

بر اساس بند 12 سند برنامه درسي ملي در راستاي طراحي و توليد مواد ورسانه هاي يادگيري جهت تحقق رويكرد هاي برنامه درسي ملي سيا ست هاي متنوعي و جامعي مطرح شده است كه از جمله آن سياست چند تاليفي و زمينه سازي براي مشاركت فعال استان ها، معلمان، مربيان، افراد و تشكل هاي ذي علاقه و ذي صلاح با تاكيد بر بخش هاي غير دولتي در توليد، تكميل و غني سازي مواد، منابع و مراكز متنوع يادگيري در چارچوب سياست هاي آموزش و پرورش مي باشد.

در اين راستا در اقصي نقاط كشور حركت هاي مردمي و خود جوشي را شاهد هستيم هفته گذشته نيز يكي از كارشناسان محترم دفتر تاليف سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي از اقدام شايسته موزه علوم وفناوري بازديد داشته اند كه گزارش آن به شرح ذيل ارائه مي گردد.

 اين موزه دركنار موزه ايران باستان قرار دارد، همانطور كه بر روي تابلوي ورودي آن تابلويي نصب شده ، مشاهده ميكنيم كه اين موزه با ساير موزه ها متفاوت است .

ويژگي منحصر بفرد آن قابليت آزمايش و تجربه توسط خود دانش آموزان مي باشد.(همان چيزي كه در كلاس هاي علوم به دنبال آن مي باشيم)

اين موزه از چند گالري  تشكيل شده است:

- يك گالري علوم وفناوريهاي كهن ايراني واسلامي مربوط به تاريخچه مطالعات نجومي ايران ووسايلي از جمله اسطرلاب،دايره البروج و...كه دقيقا از نمونه اصلي كپي برداري شده وبچه ها براحتي مي توانند از آن استفاده كنند.

-گالري ديگر مربوط به تاريخچه تحول وآزمايشات علمي است كه اكثرمباحث عملي كتاب هاي دانش آموزان دانش آموزان پايه هفتم وهشتم دوره اول متوسطه( دربخش شيمي وفيزيك) را پوشش مي دهد. (به عنوان مثال پيل اشكاني كه دقيقا همان ساخت پيل در كتاب علوم تجربي هشتم ميباشد)

- و گالري ديگرتحول در ساخت اولين گيرنده وفرستنده تا ساخت راديو وتلويزيون ميباشد.

درضمن در كنار گالري ها،سالني بزرگ با ميز وصندلي تعبيه شده  بود كه كارشناسان با توضيحاتي  به بچه ها كمك مي كنند تا خودشان بتوانند ابزارهايي از جمله رباط بسازند.در خروجي وحياط هم ساعت خورشيدي تعبيه شده كه بچه ها ازآن استفاده كنند.

نكات قابل توجه وچشمگيرموزه علوم وفناوري نسبت به ساير موزه ها

1- قابليت استفاده از وسايل اين نمايشگاه توسط خود دانش آموزان .

2- قابليت انتقال وبرگزاري موزه در شهر هاي ديگر مي باشد ،كه بدين ترتيب منجر به رعايت عدالت آموزشي براي همه دانش آموزان دركل كشور است.

3- اين آزمايشات در راستاي كتابهاي علوم چهارم ابتدايي تاپايه هاي بالاتر مي باشد ،مخصوصا پايه هفتم وهشتم  .

پس از پايان بازديد پيشنهاد مي شود:

 استفاده از اين موزه صرفا براي اجراي برنامه هاي فوق برنامه نباشد بلكه براي ساعات آموزشي نيز توصيه شود.

 

 

                                                                           

بازگشت به ليست اخبار